EO
august 23, 2006 at 4:25 pm | In Saker fra den gamle bloggen | 12 CommentsElevorganisasjon uten mening
I de siste ukene har det pågått en debatt i lokalavisen her på Gjøvik om fordommer i skolen.
I et innlegg etterlyser Gjøvik Unge Høyre engasjement og meninger fra de andre ungdomspartiene og -organisasjonene, da spesielt Elevorganisasjonen som har som oppgave å sørge for elevenes ve og vel i den videregående skolen.
Elevorganisasjonen skal jobbe for et godt skolemiljø og at alle elever har det bra på skolen sin (ja, alle elever er tvangsinnmeldt på de skolene EO har ansvar for). Hvem er vel ikke da mer egnet til å ta opp kampen mot fordommer enn Elevorganisasjonen?
Men neida. Elevorganisasjonen skal ikke uttale seg – og heller ikke handle. Hvorfor? Fordi de “ikke har noen politikk på dette området”. Hva? Betyr dette at EO benekter at det finnes fordommer i skolen? Eller at de rett og slett ikke gidder å engasjere seg i saken?
Ønsker ikke Elevorganisasjonen i Oppland, ved leder Marit Fredlund, økt kunnskap og forståelse mell0m elever med fordommer mot hverandre?
Gjøvik Unge Høyre foreslår at Gjøvik Videregående Skoles medlemskap i Elevorganisasjonen tas opp til vurdering og votering. Det er forkastelig at elevenes eget talerør ikke engasjerer seg i temaer som fordommer og intoleranse og ikke gjør mine til å bekjempe disse problemene.
12 kommentarar »
RSS-kjelde for kommentarar om dette innlegget. TilbakeSporings-URI
Kommenter innlegget
Blogg på WordPress.com. | Theme: Pool by Borja Fernandez.
Entries and comments feeds.
Godt skrevet! Er der en orgaisasjon jeg missliker så er det Elev organisasjoner:D
Comment av Martin Sol — august 23, 2006 #
Ja. Spesielt denne. Vi er enige med EO i Oppland i noen saker, som Uavhengig vurdering og klagesaker på lærere. Men ellers er vi utrolig uenige og Gjøvik UH skal jobbe for å få til en uravstemning for å se om elevene faktisk vil være med.
Jeg vet en del om EO i Opplanmd som ikke er bra organisatorisk, blant annet denne saken her. Det verste med EO er at de benytter seg av kollektiv innemldign, så det er utrolig mange elever som ikke er klar over sitt medlemskap. Og det er i tillegg utrolig uklart hvordan man kan melde seg ut som enkeltperson, EO sier en ting, skolen en annen.
Comment av Stine Mari — august 23, 2006 #
Så må jeg jo legge til at elevrådet har begrenset autoritet på skolen og det er svært få som bryr seg med slikt arbeid. og å ta drive med den kollektive masseinnmeldingen er utrolig sleipt
Comment av Martin Sol — august 23, 2006 #
Væpna Revolusjon Nå:P
Comment av Æxl — august 24, 2006 #
Martin: Exactly. Jeg synes Elevrådet i hovedsak skal ha ansvar for elevenes rettigheter og være deres talerør. det er MYE mer demokratisk enn EO. I elevrådet er det tross alt 1-2 fra hver klasse, mens fra EO er det svært svært få mennesker på hver skole og maktkonsentrasjonene blir store.
Og i forhold til masseinnmelding: EO melder inn alle fordi de tror at elevene ikke skjønner og klarer å ivareta sine interesser og rettigheter. De vet da ikke hva enkeltelever mener er det beste for seg selv!
Æxl: Ok, dere vil ikke ha verneplikt eller noen annen form for opplæring i å bruke våpen, så jeg tror den “væpna revlusjonen” deres kommer til å gå rett i dass. Spesielt når en stor del av motstanderne deres er svært pro militæret og verneplikten
Comment av Stine Mari — august 24, 2006 #
Typsik høyre, ingen sans for humor. Jeg siktet til deres kamp mot EO. Visste ikke at jeg var mot værneplikten, men…
Comment av Æxl — august 25, 2006 #
Jeg er helt enig med deg, Stine Mari. Bra skrevet!
Hilsen Henrik
Comment av Blog of Blue Flag — august 25, 2006 #
Ja, jeg skjønte det da, axel. Vi foretrekker å bruke mer demokratiske g retoriske midler fremfor vold.
Henrik: Takk for det. Er din skole med i EO?
Comment av Stine Mari — august 27, 2006 #
Ja, min skole er med i EO…
Comment av Blog of Blue Flag — september 3, 2006 #
Jeg er veldig interessert i å vite hvordan Stine Mari vet at EO Oppland ikke ønsker å uttale seg i saken. EO Oppland har ikke blitt kontaktet av Unge Høyre om dette, og EO Oppland har så vidt meg bekjent heller ikke behandlet saken. Videre ser jeg at Stine Mari sier at hun vet en del om EO Oppland organisatorisk… det er jeg også interessert i å vite noe om. Har hun noe inside-info?
Comment av Anonymous — oktober 2, 2006 #
Unge Høyre har faktisk kontaktet EO Oppland. Jeg snakket med et av deres medlemmer med verv og spurte uformelt om EO hadde tenkt å svare eller engasjere seg i saken. Da vedkommende hadde snakket med sin leder, fikk jeg som svar at nei, det skulle de ikke, for de hadde ikke politikk på området.
Jeg har hørt om enkelte ting jeg mener ikke bra organisatorisk, men som EO og sikkert mange andre synes er bra. Så det var noe jeg sa, og ikke Unge Høyre.
Comment av Stine Mari — oktober 2, 2006 #
Og skulle EO føle seg støtt, har dere min fulle unnskyldning.
Comment av Stine Mari — oktober 2, 2006 #